Dlaczego radia DAB+ są tak drogie?

odbiorniki i zagadnienia związane z odbiorem
some83
Posty: 180
Rejestracja: 20 maja 2018, o 23:35
Miejscowość: Poznań
Odbiornik: wGniazdko220V ethernetWiFi
chciałbymTaki Dab+
SW/MW/LW DRM+
Instalacja antenowa: wannabe:220V w gniazdko na ethernet/WiFi
over IP na wszystko

Re: Dlaczego radia DAB+ są tak drogie?

Post autor: some83 » 7 października 2020, o 21:32

Kojarzę takie mini kineskopy na gałkę z Radiem FM.
Nie jestem zdziwiony.
Nie było tam RDS, (z kolei jestem ciekaw, czy jest jakiś odbiornik na gałkę, ale z RDS.)
Wtedy koszt sprzętu był drogi.
Obecnie sprzętowe koszty nadawania są mniejsze niż dziennikarskie pensje,
a krzem często tańszy niż programista, co zapełniłby go funkcjami.

No i też nie sądzę, by należało dodawać dvb-t2 koniecznie do odbiorników radiowych DAB+.
Ale z pewnością jest to pomysł tańszy niż standaryzacja bananów w UE, z którą sobie podobno dali spokój.

Poza tym takie portale jak OpenFM oraz parę innych z Polski czy innych krajów bez problemu ładują się jako apki na SmartTV.
A nawet tam brak napisów w Radio.
Co najwyżej ubogie info jak z RDS.

No, moim zdaniem muzyka z napisami miała by wzięcie, co najmniej wśród 5% populacji plus imigranci.
W Niemczech nawet natywi i Szwajcarzy mówią ze śmiesznym akcentem, więc napisy by były przydatne.
A ludzie uczący się języków obcych z piosenek też mają krewnych: rodziców/dzieci/dziadków i telewizory na paru ścianach.
Dodanie napisów do piosenek i reklam to nie jest problem, zwłaszcza w ustawowym standardzie.
(Mam wrażenie, że ani 1 stacja prywatna nie zrobiła by napisów do filmów, ani nawet EPG gdyby nie ustawy
Natomiast śmieszne i marnotrawne jest dodawanie migaczy do teledysków.)

Niewiele brakowało a muzyka ukazywała się na hybrydzie DVD-Video + CD-DAudio, ale nie mogli się dogadać odnośnie podziału tantiem za patenty.

Nie sądzę, żeby ktoś na te odbiorniki ktoś się rzucił sam z siebie.
Ale odbiorniki zostałyby nabyte przy okazji wymiany standardu kodeka na HEVC lub VVC.
I to są takie 2 ostatnie okienka na digitalizację Radia.
Zwłaszcza jakby było wyposażone oprócz DAB+ i dvbT2 Lite oraz DRM/+/30 to myślę, zostałyby nabyte.

Mnie osobiście na radiu z napisami zależy bardziej niż na kodeku HEVC lub VVC.

Moim zdaniem po takiej ustawie, ilość odbiorników w domach z radiem cyfrowym byłaby większa.
Może część ludzi nawet by odkryła, że coś takiego istnieje.

W specyfikacji dvb-T2 1.3.1 wprowadzają tryb szerokości pasma 1,7MHz oraz 5MHz i nazywają to dvbT2 Lite.
Nigdy nie natrafiłem na szerokość pasma 1,7MHz w specyfikacji dvbT1, więc to musiała być specjalna Hakująca - Niestandardowa technika by pomieścić nadawanie dvbT1 wraz z radiem DAB+ w tym samym Mux.


Mam wrażenie, że bez muzyki z PełnoEkranowymi napisami cyfrowe radio nie nabierze rozpędu.
Ale nie sądzę, by napisy w cyfrowym radiu pojawiły się ze swobodnej nieprzymuszonej woli Stacji Radiowej.
Nie pojawiły się napisy nawet w telewizji prywatnej bez ustaw, a na pewno nie w dużej obecnej liczbie.
Tylko, żeby nie było: uważam, że właśnie, dzięki ustawie, stacje zatroszczyły by się, by muzyka im dostarczana miała napisy, oraz ich pliki miały napisy, oraz reklamy dostarczane miały napisy.
Dodanie napisów do 2-3-5minutowej muzyki puszczanej ileś razy dziennie, albo do 30s reklamy nie jest ani wyczynem ani kosztem. Największy koszt z tego, to czas prezesa radia, co musiałby na to się zdecydować i tego przypilnować, a do tego mogłaby go zachęcić ustawa.
Improwizacje spikerskie mogłyby mieć zdjęcia statyczne, a w stacjach publicznych może bardziej nawet byłaby szansa na napisy.
Choć jak kojarzę, to Chińczycy robili by nienaganne napisy na wszystkich swoich mediach, a na mediach na zachodzie, nawet państwowych poza muzyką i reklamami, to napisy by raczej kulały.

Do tej pory też nie widziałem Telewizora, który równie łatwo wyłącza ekran, jak dźwięk.
To, mam wrażenie, bez ustawy też może się nie posunąć do przodu, chyba, że ewolucyjnie w 50lat.
Ale czasem niektóre rzeczy posuwają się po równi pochyłej w dół, zamiast ewoluować w górę.

Mam kolegę, który sobie czasem w nocy ogląda Telewizję bez dźwięku, ale z napisami, jest to trochę dziwne, bo mieszka sam bez domowników w dużym mieszkaniu.
Wydaje mi się to dużo bardziej ekscentryczne niż chęć słuchania muzyki z napisami.

Zresztą ja osobiście wolałbym muzykę z napisami, niż teledyski w HEVC lub VVC ale SD, Enhanced SD:1024*576, lub nawet nie FullHD.
Zresztą jak na YT będą teledyski 8k oraz 4k, to nawet słabo będzie się patrzyć na FHD.

Przy okazji takiej kontynentalnej ustawy co kazałaby robić muzykę w radiu z napisami, domyślam się więcej muzyki na YT i oficjalnych teledysków miałoby napisy
;-P
Więc to nie jest tak, że trud napisowania spełznąłby na niczym, nawet jakby radio z napisami nigdy nie wybiło się ponad 5%.
Może napisy byłyby wreszcie na Spotify.
Tzn ja wiem, tam niby są napisy, klikam, i nic się nie wyświetla.... (no, to i abonamentu na Spotify nie mam)



[quote=antypyra post_id=238512 time=1602092248 user_id=6885]
[quote=some83 post_id=238508 time=1602085687 user_id=16649]
Tak tylko dodam, że nie uważam, że DAB+ należy obowiązkowo dodawać do odbiorników FM, bo to spowoduje wzrost ich ceny.
[/quote]

Dość absurdalne twierdzenie z przyczyn poruszonych już przez Moderatora ale nie tylko. Przecież jedna kość w odbiorniku daje możliwość odbioru jednego i drugiego. To nie stosować jej?
[/quote]
Mam wrażenie, że moderator to powiedział z punktu widzenia prawa i stanu aktualnego oferty programowej dla widza.

Ja oczywiście nie mam nic przeciw.
A to było raczej tonowanie w dół do oskarżeń o Mega zamordyzm.


Ale Uważam, że pewnie łatwiej dodać updatem firmware'u DAB+ niż FM do odbiorników dvbT2, bo czasem tam może być wepchnięty fizyczny filtr blokujący pasmo FM, nie dotyczy to odbiorników combo dvbT2 + dvbC2.
Ale z punktu widzenia deski projektowej to i tak banał, jak to uprzednio powiedziane, a przynajmniej niektóre dvbC2 od 5MHz już obsługują.

A Mam wrażenie, że kable dałyby radę by dodać obsługę Fal krótkich po Digital Radio Mondiale od 2.3MHz.
Oczywiście ktoś powie, że spadłem z krzesła, ale przecież, nawet jeśli się nie uda od 2.3MHz, to obsługa od 5MHz to już coś.
A DRM obsługuje także transmisje wideo, i to jeszcze, zanim kodek HEVC był na świecie, więc z kodekiem VVC powinno takie wideo móc wyglądać na przyzwoicie na przyzwoite SD w jakości VHS.
(Z pewnością wielu będzie uważać, że oglądanie SD na Telewizorze 8k jest bez sensu, ale to pewnie zależy co tam się w tą wizję wrzuci.)
poza SW i AM radio DRM ma też wszystkie pasma FM, oraz VHF oraz pozostałe pasma DAB+.


W technice DRM+ na 100kHz kanale można zmieścić 0,7Mb/s niskiej jakości kanał TV o mobilnym odbiorze.
A to więcej bitRate niż YT 480p.
Da się to osiągnąć na częstotliwościach:
30MHz - 174 MHz.
(174-30)MHz/100kHz=1440 kanałów SD :!: !
Nawet jeśli trzeba by separować te kanały i zostałoby tylko z tego do odebrania 144 kanałów 0,7Mb/s,
z jednego nadajnika na województwo, a nie jednego na półkulę, i tylko na conajmniej teleskopowej antenie (czyli tzw antena do radyjka na KF) na zewnątrz budynków, to w VVC i tak to wyglądałoby nieźle.
źródło:
en.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale#DRM+
Oczywiście nie jest żadna to konkurencja dla kanałów 8K VVC.
Zresztą nawet 186,3kb/s=150kb/s video + 32kb/s audio + 4,3kb/s dane i napisy.
to 150kb/s video w VVC to byłby pewnie coś jak odpowiednik 512kb/s w Avc, czyli lepiej jak YT 480p.
Mnie doprawdy obsługa wideo osobiście nie obchodzi.
Nie wiem, czemu tylko obchodzi ona wielu programistów i najczęściej nie widzą możliwości załączania napisów bez obecności strumienia wideo.
Ale dać się da.


Znalazłem różnicę modulacji:
(dvbT2) QPSK i DQPSK (DAB+)

DQPSK (ang. Differential Quaternary Phase Shift Keying) – różnicowa kwadraturowa modulacja z kluczowaniem fazy.

Różnicowy system kluczowania z przesuwem fazy, może być uważany za niekoherentną wersję systemu QPSK.
Jego stosowanie eliminuje konieczność dysponowania koherentnym sygnałem odniesienia w odbiorniku (analogicznie jak w przypadku DPSK). Dla przesłania symbolu „00” przesuwa się fazę bieżącego sygnału o 90 stopni, i tak dla każdego kolejnego symbolu binarnego.

Więc do prawdy nie wydaje się to duża różnica, jak dla sprzętu dekodującego HEVC.
I miałem rację, że to właściwie pół modulacji różnicy między DAB+ a dvbT2, a reszta to Soft.
Ostatnio zmieniony 8 października 2020, o 22:11 przez some83, łącznie zmieniany 4 razy.

Awatar użytkownika
modulator
Posty: 35
Rejestracja: 3 sierpnia 2020, o 10:41
Miejscowość: Kraków
Odbiornik: SF8008 (T/T2/S2)
SDRplay RSP1
tuner DAB+ (moduł Siena)
Instalacja antenowa: UHF 31el, VHF 4el obrót S/NW balkon
Dipol 28 k.Chorągwica dach
Nadajnik - obiekt nadawczy: Chorągwica, Kosztowy, Pradziad

Re: Dlaczego radia DAB+ są tak drogie?

Post autor: modulator » 7 października 2020, o 22:45

W specyfikacji dvb-T2 1.3.1 wprowadzają tryb szerokości pasma 1,7MHz oraz 5MHz i nazywają to dvbT2 Lite.
Nigdy nie natrafiłem na szerokość pasma 1,7MHz w specyfikacji dvbT1, więc to musiała być specjalna Hakująca - Niestandardowa technika by pomieścić nadawanie dvbT1 wraz z radiem DAB+ w tym samym Mux.
Nie. Dobrze podsumował to pan Jarosław w temacie dot. testów DVB-T2:
Żaden z powołanych przez ciebie przykładów nie wskazuje możliwość wspólnej emisji DAB/DVB w jednym kanale częstotliwości albo w jednym strumieniu danych.
(...)
DVBT2 Lite nie istnieje. Nikt tego nie wdraża, nikt nie potrzebuje.
A DRM obsługuje także transmisje wideo, i to jeszcze, zanim kodek HEVC był na świecie, więc z kodekiem VVC powinno takie wideo móc wyglądać na przyzwoicie na przyzwoite SD w jakości VHS.
Powodzenia w upchnięciu przyzwoitego SD w 72kb/s (bo na tyle pozwala DRM przy 20kHz kanału, na KF). Nawet w VVC.
Poza tym napisy w cyfrowym radiu mogłyby być z zaawansowanym formatowaniem .css.
:shock:
Chłopie... Serio, daj sobie spokój z pisaniem wizjonerskich postów-tasiemców o wszystkim i o niczym naraz, już dość. :!:
Nikt ci nie zrobi TV po DRM, tunerów AM+DRM+FM+DAB+DVB, anten combo KF-UHF, napisów w CSS w radiu cyfrowym etc... A już na pewno nie ustawą.
Ostatnio zmieniony 8 października 2020, o 12:05 przez modulator, łącznie zmieniany 1 raz.

Odpowiedz